Nieuwsbrieven

Met een nieuwsbrief brengt u een groep mensen op de hoogte van bepaalde zaken. Zo kunt u mensen op de hoogte houden van bijvoorbeeld veranderingen op uw website, nieuwe producten die op de markt komen of events die worden gehouden.

Nieuwsbrieven worden meestal verspreid via e-mail. Dit biedt namelijk een hoop voordelen ten opzichte van een papieren nieuwsbrief, want de nieuwsbrief komt (vrijwel) direct aan bij de ontvanger. En in een digitale nieuwsbrief kunt u links verwerken, zodat de ontvanger nog maar een muisklik van uw website verwijderd is.

Tijdstip is bepalend
Nieuwsbrieven kunnen flexibeler worden ingezet dan ooit tevoren. Uw doelgroep kan uw mail tegenwoordig namelijk overal openen via de mobiele telefoon. Hierdoor wordt het mogelijk om heel gericht nieuwsbrieven te versturen. Bijvoorbeeld een mail met een kortingscode voor een restaurant net voordat men gaat lunchen of aanbiedingen voor kleding wanneer men waarschijnlijk aan het winkelen is.

Het is dus belangrijk dat u er goed over nadenkt wanneer u de nieuwsbrief gaat verzenden. De context waarin men de nieuwsbrief zal ontvangen is vaak bepalend of de nieuwsbrief wel of niet wordt gelezen. U kunt bijvoorbeeld gaan werken met een (maandelijkse) kalender om structuur en strategie aan te brengen in uw nieuwsbrieven, zo wordt het makkelijker om rekening te houden met de context.

Gebruik de nieuwsbrief om conversaties te starten
Dankzij social media zijn bedrijven zich meer bewust geworden van het belang van het opstarten van conversaties en het luisteren naar en reageren op de doelgroep. De nieuwsbrief kan in het verlengde hiervan ook een goede motor zijn om conversaties te starten. Stel bijvoorbeeld eens vragen in de nieuwsbrief waarop men direct via Facebook of Twitter antwoord kan geven. Of gebruik een keer een poll wanneer u bijvoorbeeld wilt weten hoe uw doelgroep ergens over denkt of vraag gewoon eens of ze iets bruikbaar vonden of relevant. Met deze feedback kunt u in het vervolg relevantere nieuwsbrieven sturen. Op deze manier stimuleert u conversatie en stuwt u relevantie en kwaliteit.