Marketingstrategie

Wie en wat wilt u bereiken en hoe brengt u de boodschap het beste over? Met andere woorden wat is uw marketingstrategie. da'sFraai vertaalt uw doel(en) in een commercieel strategisch plan.

Een vergelijking om het duidelijk te maken. U wilt een nieuwe broek gaan kopen en staat midden in de winkelstraat. Zonder marketingstrategie loopt u verschillende winkels binnen en koopt lukraak maar wat broeken. Met een goeie marketingstrategie kunt u om te beginnen bepalen of u een lange of korte broek wil kopen. Of een spijkerbroek of een nette pantalon. Uw marketingstrategie bepaalt niet alleen wat te kopen, maar ook welke winkel u moet binnen lopen om tot de juiste keuze te kunnen komen.

We gaan nog een stapje verder. Om een spijkerbroek te willen kopen zal u bij de slager weinig kans maken. Het is ook belangrijk om te bepalen in welke kledingwinkel u binnen loopt, want de prijskaartjes in sommige kledingwinkels willen nog wel eens verschillen met de inhoud van uw portemonnee. Is het eenmaal duidelijk in welke winkel u het beste kans van slagen hebt, dan hoeft u er alleen maar binnen te lopen en te zoeken naar een spijkerbroek die lekker zit.

Prima, u weet wat voor broek u wil, waar u die kunt kopen en u hebt gezorgd voor genoeg geld in uw portemonnee. Kortom, met een juiste marketingstrategie is de kans van slagen veel groter. da'sFraai werkt samen met u aan een marketingstrategie met behulp van drie componenten: doel, concept en communicatie.

Marketing doel(en)
Zonder doel ook geen succes. Want als u niet weet waarvoor u aan het werk bent hoe kunt u dan succesvol zijn? Daarom is het van belang uw doel(en) goed en helder te formuleren; ze moeten haalbaar, realistisch en meetbaar zijn.

Wat kunnen doelen zijn? U wil bijvoorbeeld uw naamsbekendheid vergroten, herhalingsaankopen stimuleren, een nieuw product in de markt zetten, uw imago verbeteren, meer omzet, uw marktaandeel vergroten. We formuleren samen met u een helder en bereikbaar marketingdoel.

Marketingconcept
Na het vastleggen van de basis, het marketingdoel, gaan we aan de slag met het marketingconcept. In dit concept staat de (potentiele) klant en het vervullen van zijn behoeften en wensen centraal. Het uitgangspunt wordt gevormd door de markt. Die marktgerichtheid is de basis van het marketingconcept en heeft als belangrijkste doel om winst behalen door het realiseren van klanttevredenheid in de breedste zin des woord.

We kijken naar de totale propositie: de dienst of het product, de prijs, de presentatie en uw concurrenten en maken een compleet profiel op van uw doelgroep. En last but least kijken we naar uw USP (Unique Selling Point): wat is de (emotionele) meerwaarde van uw product of dienst. Het marketingconcept wordt getoetst op haalbaarheid en bijkomende kansen.

Marketingcommunicatie
Nu de marketingdoelen en het concept zijn vastgelegd gaan we bekijken via welke kanalen (offline en/of online) en met welke media we uw boodschap zo doeltreffend mogelijk kunnen communiceren. Flyers en posters, een advertentie in een tijdschrift, een website, via social media, banners of een eigen glossy, mogelijkheden te over. Welke kanalen we gaan kiezen hangt sterk af hoe en waar we uw doelgroep(en) het beste kunnen bereiken. We kiezen voor een communicatietraject passend binnen uw budget en met een optimaal rendement.