Banner advertising

Banner advertising is het adverteren via internet op andere websites. Deze advertenties worden overgedragen door middel van tekst, plaatjes, animaties of interactief beeld in een bepaald, vastgesteld formaat.

Websites reserveren ruimte binnen het ontwerp van hun pagina’s om banners (reclame) van bedrijven en andere websites te tonen. Dit doen zij als vorm van inkomstenbron: advertenties tonen op een drukbezochte website kan veel geld opleveren. Adverteerders bieden op hun beurt advertenties aan om traffic te genereren of hun naamsbekendheid te vergroten.

Waarom banner advertising?
Adverteren door middel van online banners doet u als bedrijf of merk om het aantal bezoekers op uw website of uw naamsbekendheid te vergroten. Met advertenties richt u zich dus op direct sales (het product dat u wilt verkopen aan zoveel mogelijk mensen laten zien) of branding (zo veel mogelijk mensen in aanraking laten komen met uw merk). Daarbij kunnen banners gerelateerd worden aan de inhoud van de pagina waarop de banner staat. Een advertentie van bijvoorbeeld een laptopfabrikant wordt binnen een website alleen op de pagina’s geplaatst waar gesproken wordt over laptops. Hiermee kan de adverteerder zijn advertenties aan een gerichte doelgroep tonen.