Zoekmachine optimalisatie

Wanneer u een website heeft wilt u natuurlijk bezoekers. En wanneer u bezoekers wilt zullen ze u moeten kunnen vinden. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website vermeld staat in de grootste zoekmachines (Google).

Er zijn al vele boeken over geschreven hoe je daar voor kunt zorgen, maar er zijn meerdere wegen om dit te bereiken. Er zijn echter een paar basisregels.

Schrijf voor uw bezoekers en niet voor de zoekmachines
Er zijn veel verschillende manieren hoe u een website technisch gezien kunt optimaliseren. Gebruik maken van dikgedrukte woorden, de belangrijkste zoekwoorden genoeg terug laten komen in de tekst, enz. Wanneer u al deze technieken toepast zult u al snel het belangrijkste uit het oog verliezen. De bezoekers!
 U maakt de website immers voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines. Wanneer u dus allemaal rare teksten gaat krijgen met overdreven veel zoekwoorden en overmatige tekstopmaak, dan zal dit ten koste gaan van de leesbaarheid en dus (onbewuste) irritatie bij de bezoekers opwekken. Wanneer u succesvol wil zijn op het internet en bezoekers op uw website wilt krijgen én houden (heel belangrijk), zal u interessante en goed leesbare teksten moeten voorschotelen.

Zorg voor kwalitatieve inkomende links
Kwalitatief goede inkomende links zijn cruciaal voor een goede ranking binnen de zoekmachines.

Stel een goede zoekwoordlijst samen
Wanneer u de zoekwoorden gaat uitkiezen, zorg dan dat u dit op basis van de gedachte van de bezoeker doet. Wanneer u een zoekwoordenlijst samenstelt waar niemand ooit op zoekt zal u weinig bezoekers krijgen.

Regelmatig updaten
Zelfs wanneer uw website eenmaal in de zoekmachines staat en u een goede ranking hebt behaald is het belangrijk dat u de website regelmatig blijft updaten. Zorg ervoor dat u maandelijks nieuwe pagina’s aan uw website toevoegt of dat u regelmatig de inhoud (vooral van de homepage) aanpast. Wanneer u dit niet doet zal het snel afgelopen zijn met de hoge ranking, omdat er concurrenten zijn die wel regelmatig updaten. En de voorkeur van Google gaat uit naar websites die regelmatig worden geupdate.

Dit zijn enkele basisregels die cruciaal zijn voor een goede ranking bij de zoekmachines.